سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جنبندگان زمین و ماهیان دریا و هر کوچک و بزرگی در زمین و آسمان خدا، برای آموزگار نیکی آمرزش می طلبند . [امام صادق علیه السلام]
 
یکشنبه 89 تیر 13 , ساعت 10:0 عصر

Unicode چیست؟
 

حتما این روزها کلمه Unicode بارها به گوشتان خورده و یا در وب سایت ها و برنامه های کاربردی جدید آن را دیده اید و میخواهید بدانید که Unicode چیست. همینطور که حتما میدانید کامپیوتر فقط با عدد و رقم سرکار دارد و تمام اطلاعات نوشتاری,صوتی و تصویری نهایتا بصوت اعداد و ارقام در کامپیوتر ذخیره و پردازش میشوند .خوب حالا ما برای اینکه بتوانیم اطلاعات نوشتاری خودمان را برای کامپیوتر قابل فهم کنیم مجبوریم تا به هر حرف از حروف الفبا, یک کد عددی اختصاص بدهیم. از این رو صدها نوع سیستم کد گذاری به وجود آمده و برای زبانهای مختلف سیستم های مختلف معرفی شده.این مسئله در مورد زبان رسمی ایران یعنی فارسی هم صادق بود و تازه هر شرکت نرم افزاری ایرانی هم یک سیستم کد گذاری مخصوص خودش را داشت و دارد و هیچ وقت یک سیستم کد گذاری استاندارد برای زبان فارسی بوجود نیامد که همه برنامه نویسها از آن استفاده کنند.این مسئله در مورد زبان های دیگر هم وجود داشت.تا اینکه بالاخره Unicode معرفی شد.یونی کد نه یک نوع فونت خاص است نه یک برنامه خاص بلکه یک استاندارد کد گذاری برای حروف الفباست مانند ANSI. یونی کد به همه ی حروف اعداد یکتایی مستقل از محیط سیستم عامل و برنامه و زبان اختصاص میدهد.این سیستم میتواند تمام حروف زبانهای مختلف زنده امروز دنیا را در خودش جای دهد و به هر کدام از این حروف کد یکتایی اختصاص دهد. بکار گیری Unicode در وب سایت ها و برنامه های Clint -Server میتواند بسیار مفید باشد و ما نگران این نیستیم که کاربران وب سایت از چه سیستم عامل و از چه مرورگر اینترنتی استفاده میکنند فقط باید از استاندارد Unicode پشتیبانی کند.امروزه بسیاری از شرکتهای پیشتاز دنیای کامپیوتر این استاندارد را پذیرفته اند و تقریبا تمامی برنامه های کاربردی جدید از این سیستم کد گذاری حمایت میکنند مثلا از سیستم عامل Windows me به بعد یعنی Windows 2000,windows xp و windows server.net تماما بر مبنای Unicode بنا شده اند و سیستم عامل های دیگر مثل MacOs و Solaris و چندین سیستم عامل دیگر هم از Unicode حمایت میکنند.برنامه کاربردی نیز مانند Office2000وOffice Xp بطور کامل از این استاندارد پشتیبانی میکنند. و شما میتوانید با استفاده از Front Page Xp یا Front Page 2000 یا Visual Studio.net صفحات وب فارسی ایجاد کنید.

ادامه مطلب...

یکشنبه 89 تیر 13 , ساعت 10:0 عصر

آموزش ساخت CD های Autorun
 

در حالت معمول اگر شما یک فایل انیمیشن یا یک موسیقی را روی CD رایت کنید و آن را درون درایو قرار دهید اتفاق خاصی نمی افتد. چون در سیستم عامل ها به طور معمول قابلیت autorun یا خود راه انداز وجود ندارد. (اگر چه در ویندوز XP راه های زیادی برای این کار وجود دارد).

برای این که ما یک autorun CD داشته باشیم, علاوه بر اطلاعات مورد نظرمان باید فایل های دیگری نظیر فایل autorun.inf را نیز روی CD قرار دهیم. نوع این فایل txt بوده و خودتان نیز می توانید آن را ایجاد کنید. اما آسان ترین راه, استفاده از برنامه ای است که این کار را به راحتی برای شما انجام می دهد. یکی از برنامه هایی که در این کار به شما کمک فراوانی می کند, برنامه ای است تحت عنوان Autorun Wizard v2.0 که نسخه آزمایشی آن از روی نشانی  http://www.rjlsoftware.com/software/utility/autorun/order.shtrl قابل دریافت است. البته این برنامه صفحه splash (همان صفحه ظاهر شونده اولیه) خود را به Autorun CD شما می افزاید و همچنین هزینه خرید آن در حدود بیست دلار است.

ادامه مطلب...

یکشنبه 89 تیر 13 , ساعت 10:0 عصر

Windows و راههایی برای استفاده از عکس

 

زمانی که در حال طراحی وب سایت یا درست کردن Presentation یا سر هم کردن یک آلبوم عکس خانوادگی هستید. این فایل های بزرگ media به زودی کل کامپیوتر شما را می پوشند. Windows راههایی را برای احاطه بیشتر بر روی این فایل های بزرگ مهیا کرده.

به کارگرفتن panel: task panel در سمت چپ Explorer در Windows xp قرار گرفته و به شما کنترل بیشتری بر روی فایل ها و فولدرها دارید. اگر شما این پنل را نمی بینید شاید  یک پنجره از فولدرهای ویندوز شما خیلی کوچک باشد و یا شاید panel شما خاموش باشد. برای روشن کردن این panel ازمنوی tools بخش folderoption را انتخاب کنید و بعد بر روی show common task in folder کلیک کنید.شاید پنل در بعضی از پنجره ها آنقدر با ارزش نباشد. برای ایجاد تغییرات در این لیست در یک فضای خالی از فولدر کلیک سمت راست کنید. Customizie This Folder را انتخاب کنید.(این Command برای شاخه های root وجود ندارد). از پنجره باز شده Castomize را انتخاب کنید و از منوی what kind of folder بخش مورد نظر را انتخاب کنید که بیشتر به محتوای داخل فولدرتان شبیه باشد مثل photo Album برای فولدری که چندین عکس را در برگرفته بر روی Apply کلیک کنید و اگر task panel آپشن هایی را که خواسته بودید نمایش داد بر روی ok کلیک کنید.

ادامه مطلب...

یکشنبه 89 تیر 13 , ساعت 9:59 عصر

آشنایی با برنامه Easy CD Creator 5 Platinum
 

این برنامه یک برنامه تالیف CD است و همچون هر برنامه مولف دیگری متواند CD های صوتی وداده ای مختلفی را به وجود آورد. اما علاوه بر این قابلیت که در تمام برنامه های از این دست وجود دارد در این برنامه یک سری ویژگی های دیگر را می توان مشاهده نمود. از جمله ی این ویژگی ها می توان به تهییه پشتیبان از درایو هارد ، ایجاد آلبوم عکسهای دیجتالی وضبط کلیپ های تصویری اشاره کرد. رابط جدید این برنامه دسترسی و استفاده از انتخاب های متعدد مو جود در این برنامه را آسان میکند. برای مثال با انتخاب وپژگی Project Selector پنجرهای با همین نام باز می شود که از درون آن می توانید به انتخاب یک پروژه ی بخصوص بپردازید.

ادامه مطلب...

یکشنبه 89 تیر 13 , ساعت 9:59 عصر

تنظیمات بهتر برای ویندوز XP
 

صفحه کلید:
اغلب استفاده از کلیدهای کاربردی صفحة کلید به جای ماوس، از لحاظ رسیدن سریعتر به هدف، عقلانی تر و منطقی تر به نظر هستند:
- کلید ویندوز = برای نمایش و بازکردن منوی استارت
- کلید ویندوز + D = تمام پنجره ها را minimize و درصورت فشار دادن مجدد maximize می کند.
- کلید ویندوز + E = باز کردن Windows Explorer
- کلید ویندوز + F = نمایش و بازکردن صفحة Search
- کلید ویندوز +STRG+F = جستجو برای نمایش کامپیوتر
- کلید ویندوز +F1 = نمایش Help center و Support center
- کلید ویندوز + R = Run
- کلید ویندوز + Pause = مشخصات سیستم
- کلید ویندوز + L = پارک سیستم
- کلید ویندوز + U = بازکردن Utility Manager
- کلید ویندوز + Q = تعویض کاربر
ظرفیت هارد دیسک
ویندوز XP پس از نصب استاندارد، فضایی بیش از 5/1 گیگا بایت از هارد را اشغال می کند. شما با چند تغییر می توانید چند صد مگا بایت را به راحتی از ظرفیت درایو آزاد کنید.
برای این کار باید حالت Standby را غیر فعال کنید. این عملکرد در ویندوز XP ، فایل hiberfil.sys در فهرست اصلی را در پارتیشن سیستم قرار می دهد. این موضوع باعث می شود که پس از نصب سیستم، حجمی معادل چند صد مگا بایت از ظرفیت هارد اشغال شود. اگر به عملکرد Standby احتیاجی ندارید، آن را با دستور زیر، غیر فعال کنید:

Start>Settings>Control Panel>Power Options>System Standby
 
ادامه مطلب...

یکشنبه 89 تیر 13 , ساعت 9:58 عصر

نامه های Hotmail را با Outlook XP دریافت کنید
 

مایکروسافت اولین بار در Outlook Express این امکان را برای مشترکان پست الکترونیکی سایت Hotmail فراهم آورد که بتوانند نامه های خود ر ا بخوانند، بنویسند و ارسال کنند. این باعث میشود از بسیاری از مشکلات سرویس پست الکترونیک تحت وب که همه ما آن را بارها تجربه کردیم رهایی یابیم.

اما بسیاری از کاربران امکانات موجود در Outlook Express پاسخگوی نیاز روزانه آنها نبود و برنامه Outlook را که همراه بسته Office ارائه میشد و جامع تر از نسخه Express آن بود برگزیدند. متاسفانه برنامه Outlook تا نسخه 2002 آن از این امکان پشتیبانی نمیکرد و از نسخه 2002 که همراه Office XP ارائه شد این امکان در آن گنجانده شد.

اگر در منزل و محل کار بیشتر وقت خود را پشت کامپیوتر سپری میکنید حتما از Outlook استفاده کنید. مطمعناً با شناخت قابلیتهای آن روز به روز به آن بیشتر علاقه مند میشوید و جزئی از سیستم عامل شما خواهد شد. Outlook فقط یک برنامه برای مدیریت پست الکترونیکی نیست و به شما در نظم بخشیدن به کارها و منسجم کردن اطلاعات در کامپیوتر کمک میکند

مراحل لازم جهت انجام تنظیمات در Outlook Express

1-برنامه Outlook Express که در اغلب نسخه های ویندوز موجود است را با رفتن به Start>programs اجرا کنید

 

ادامه مطلب...

یکشنبه 89 تیر 13 , ساعت 9:58 عصر

حافظه مجازی (1)


حافظه مجازی سیستمی است که کامپیوتر یا سیستم عامل با استفاده از آن باعث میشود تا فرایندهای در حال اجرای کامپیوتر به غلط تصور کنند که حجم بالایی از حافظه ، را حتی بیشتر از میزانی که به طور فیزیکی در سیستم موجود است، در اختیار دارند . کامپیوتر از طریق ذخیره سازی اطلاعات پراستفاده در حافظه RAM و ذخیره اطلاعات کم استفاده در حافظه کندتر دیسک حافظه مجازی و مبادله داده ها بین این دو به هنگام دسترسی به دیسک، این کار را انجام میدهد .همانگونه که میدانید، سرعت RAM تقریبا صد برابر سرعت هارددیسک میباشد. برای بهینه سازی حافظه مجازی جهت افزایش کارآیی کامپیوتر ، حافظه مجازی ایستا از حافظه مجازی پویا موثرتر است. زیرا داده های موجود در دیسک پس از مدتی از حالت یکپارچه خارج شده و به دلیل افزایش و یا کاهش یافتن حجم حافظه مجازی پویاد، سیستم عامل ویندوز باید سکتورهای استفاده نشده از هارددیسک را یافته و به کمک آنها حافظه مجازی را بسازد. از سوی دیگر، حافظه مجازی ایستا، برای ذخیره داده ها در حافظه مجازی، از قبل فضای خاصی را پیش بینی مینماید.

ترفندهایی برای بهینه سازی حافظه مجازی:

ادامه مطلب...

یکشنبه 89 تیر 13 , ساعت 9:57 عصر

بهبود کارایی هارد دیسک، با استفاده از NTFS
 

نوع فرمت هارددیسک PC ، توسط فایل سیستم تعیین می شود. در واقع فایل سیستم چگونگی ثبت اطلاعات روی هارد دیسک را مدیریت می کند. ویندوز برای مدیریت ثبت اطلاعات در هارد دیسک، از سه گونه فایل سیستم استفاده می کند:
اولین نوع آن ها که FAT یا File Allocation Table نام گرفتند، توسط سیستم عامل های داس و ویندوز (تا ویندوز 95) مورد استفاده قرار می گرفتند. این روش قالب بندی اطلاعات، با نام FAT 16 نیز شناخته می شد. زیرا بر اساس داده های 16 بیتی کار می کرد. دومین نوع آن ها FAT 3 نام گرفت که توسط ویندوز 98 ارائه شد. این روش از روش FAT 16 متمایز است و کاربر را قادر می سازد بیشتر از 2 گیگابایت اطلاعات را روی هارد خود مدیریت کند. سومین و آخرین روش ثبت داده ها روی هارد دیسک، با نام NTFS ( NT File System ) توسط ویندوز NT ، 2000 ، و XP مورد استفاده قرار گرفت. این روش نسبت به FAT 16 و FAT 32 از ثبات بیشتری برخوردار است و تاثیر به سزایی در استفاده از حداکثر فضای مفید هارددیسک برای ذخیره اطلاعات دارد. برای اطلاع از نوع فایل سیستم هارددیسک خود، روی My Computer کلیک راست کنید و سپس Properties را انتخاب کنید. برای دیدن همه دیسک ها و پارتیشن ها، روی Start کلیک کنید و بعد روی My Computer کلیک راست کنید و سپس Manage و بعد از آن Disk Management را بزنید. در این قسمت می توانید نوع فایل سیستم هر پارتیشن یا هارد دیسک را ببینید تا بدانید سیستم عامل شما از چه سیستمی برای مدیریت اطلاعات هارددیسک استفاده می کند. از آن جایی که استفاده از NTFS به جای FAT ، مزیت های متعددی در بر خواهد داشت. اگر هنوز هارد دیسک شما مبتنی بر FAT است، بهتر است آن را به NTFS تغییر دهید. البته کاربرانی که همچنان از Windows9x استفاده می کنند، نمی توانند این کار را انجام دهند و باید از FAT 32 استفاده کنند. با استفاده از خط فرمان ویندوز یا نرم افزار Partition Magic می توانید این کار را انجام دهید. مرحله به مرحله این مقاله را بخوانید و هم زمان، آنچه از شما خواسته شده است را انجام دهید. البته قبل از آن که شروع به کار کنید، مطمئن باشید که از برنامه های خود نسخه پشتیبان گرفته اید.

ادامه مطلب...

یکشنبه 89 تیر 13 , ساعت 9:56 عصر

چه زمانی سیستم Crash میکند
 

تمام افرادی که با سیستم ویندوز کار کرده اند به احتمال زیاد با پیام معروف صفحه آبی رنگ مرگ (blue screen of death) مواجه شده اند .این صفحه که به جز کاراکترهای سفید رنگ آن، یکدست آبیرنگ است، به شما در مورد از کار افتادن سیستم هشدار می دهد .یکی دو راه حل نیز در این پیام به شما پیشنهاد می شود .اگر خوش شانس باشید، کافی است که سیستم را دوباره راه اندازی کرده وکارهایی را که دفعه قبل نتوانستید ذخیره کنید، دوباره انجام دهید .در عین حال ممکن است با یک مورد اختلال عمده در سیستم خود مواجه شوید، به عبارت ساده تر، پیام صفحه آبی رنگ مرگ یک هشدار جدی است که به شما می گوید، کامپیوترتان در اثر خطا از کار افتاده است .در سیستم MACOSیک صفحه نمایش خالی حاوی یک کادر متن کوچک، با تصویری از یک بمب با فیوز روشن، ظاهر میشود.البته این صفحه ناخواسته هنگامShut down ، دلیل از کار افتادن سیستم را به اطلاع شما میرساند .معمولا اطلاعات مربوط به حافظه RAM سیستم شما روی صفحه نمایش به شکل کد ظاهر می شود .به کمک این اطلاعات، علت از کار افتادن سیستم خود و نیز نحوه جلوگیری از تکرار آن در آینده را متوجه خواهید شد.
Infinite loop :
حلقه نامتناهی (infinite loop) یکی دیگر از خطاهایی است که ممکن است کامپیوترها را به زانو در آورد .این حلقه، مجموعه دستورالعملهایی است که آنقدر تکرار می شوند تا شرایط خاصی به وجود آید .در صورت فراهم نشدن شرایط ، چرخش همچنان ادامه یافته و هرگز به قسمت بعدی برنامه نمی رود.
وضعیت جابجایی یا تعویض مداوم (Thrashing) ، یکی دیگر از موقعیتهای مشکل آفرین است.هر کامپیوتر دارای مقدار محدودی حافظه و قابلیت پردازش است و وقتی یک فرایند یا یک برنامه یا کاربر در رابطه با یک سرور از سیستم عامل، درخواستی می کند که قابل انجام نیست، سیستم عامل، منابع لازم را از فرایند دیگری وام میگیرد .اما فرایند به وام گرفته شده نیز به نوبه خود درخواست منابع میکند و سیستم عامل باید منابع درخواست شده را از مکان دیگری تامین کند .سرانجام کل سیستم در اثر تداوم این عملیات، از کار میافتد و کاربر با صفحه آبی رنگ مرگ مواجه میشود.
در نظر بگیرید که وقتی چند کاربر به طور همزمان نیاز به منابع زیادی دارند، چه اتفاقی می افتد .ممکن است سیستم عامل به یک فرایند اجازه دهد تا به تنهایی برای مدتی کوتاه از تمام منابع آن استفاده کند .سپس سیستم عامل، منابعش را در اختیار کاربر بعدی قرار می دهد و همین طور تا آخر .سیستم عامل باید قبل از سرویس دهی به کاربر بعدی، کارهایی که کاربر قبلی انجام داده است مانند دادهها یا وضعیت کارهای او را روی دیسک ذخیره کند که این فرایند نسبتا کند صورت میگیرد .سپس باید با استفاده از دیسکی که دادهها و برنامه های کاربر بعدی روی آن ذخیره شده است، اطلاعات را بارگذاری کرده و آنگاه به کار خود ادامه دهد .
چون فواصل بین تغییرات یا درخواستها، بر حسب هزارم ثانیه محاسبه می شود، به راحتی میتوان مجسم کرد در صورت تغییر کاربران و تخصیص مجدد منابع، کامپیوتر باید تمام وقت، قابلیت خود را در اختیار آنها بگذارد، بنابراین هیچ کار مهمی، قابل انجام نیست.

ادامه مطلب...

یکشنبه 89 تیر 13 , ساعت 9:56 عصر

آموزش سخت افزار (قسمت اول)
 

منبع : IRITN

 

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که کار نسبتاً ضروری با سیستم خود داشته باشید و به محض زدن دکمه Power ببینید که دستگاه روشن نمی شود و آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که دستگاهتان با فاصله زمانی کوتاهی هنگ کند و یا صدا و یا احیاناً دودی از آن خارج شود.

در این بخش در نظر داریم به بررسی قسمت های مختلف رایانه بپردازیم و در آینده به تفصیل در مورد هر یک توضیح دهیم. تا آشنایی جزیی و مؤثری با هر یک از قسمت ها پیدا کنیم و پاره ای از مشکلات رایانه خود را بهتر شناسایی نموده و در صدد رفع آن برآییم.
ادامه مطلب...

   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ