سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه دوستدار دیدار خداوند سبحان شود، دنیا را فراموش می کند . [امام علی علیه السلام]
 
جمعه 89 مرداد 29 , ساعت 2:30 عصر

ایده های ناموفق ولی راهگشا


رایانه در هزارتوی تاریخ (3)


این ماشین حساب که به Arithmometer معروف شد ، قادر به انجام چهار عمل اصلی بود. جالب آنکه اصول طراحی مکانیکی این ماشین حساب ها بعدها حتی در محصولاتی مانند رایانه غول پیکر انیاک که اولین رایانه مهم به سبک رایانه های امروزی محسوب می شد نیز رعایت می گردید.
اما طراحی ماشین های محاسب تنها محدود به اروپایی ها و آمریکایی ها نبود. در ژاپن ، ریوچی یازو یک ماشین حساب مکانیکی به نام Yazu Arithmometer را در سال 1903 ابداع کرد. این رایانه دارای یک سیلندر مجزا و 22 چرخ دنده بود. سرعت عمل این ماشین حساب مکانیکی در نوع خود بی نظیر و جالب بود. این ماشین حساب با استقبال نسبتاً خوبی مواجه شد و بیش از 200 واحد از آن به فروش رفت. بخش عمده خریداران این ماشین حساب ها نهادهای دولتی مانند وزارت جنگ ژاپن و وزارت کشاورزی بودند.


اما در کنار ماشین حساب های مکانیکی، فناوری کارت های پانچ شده یا سوراخ شده هم از قرن 19 میلادی از راه رسید. در سال 1801 ژوزف ماری جکوارد دستگاه بافندگی را ابداع کرد که کنترل الگوهای بافت آن با استفاده از کارت های پانچ شده صورت می گرفت. این کارت ها به طور مرتب و به راحتی قابل تغییر بود و در نتیجه برنامه ریزی دستگاه هم به راحتی متحول می شد. این یک دستاورد بزرگ در زمینه برنامه ریزی و برنامه نویسی یک دستگاه بود که تا آن زمان سابقه نداشت.
در سال 1833 چالز بابیج، یک موتور تحلیلی همه کاره طراحی کرد که مستقیماً بر مبنای سیستم کارت های پانچ شده جکوارد عمل می کرد. در سال 1835 بابیج موتور تحلیلی خود را در معرض دید عموم گذاشت و آن را به طور مفصل تشریح کرد.


ادامه مطلب...


لیست کل یادداشت های این وبلاگ