سفارش تبلیغ
صبا ویژن
« أَوْ لَـمَسْتُمُ النِّسَآءَ ؛ یا زنان را لمس کردید»پرسیدم . فرمود : «مقصود، همبستر شدن است ؛ لیکن خداوند، عفیف است و عفّت را دوست دارد . لذا آن گونه که شما نام می برید، نام نبرده است» . [حلبی - از امام صادق علیه السلام درباره [مقصود] سخن خداوندـ عزّوجلّ ـ]
 
جمعه 89 مرداد 29 , ساعت 2:30 عصر

بند ناف آی‌بی‌ام با جنگ جهانی بریده شد


رایانه در هزارتوی تاریخ (4)


پرسی لاگیت یکی دیگر از این افراد بود. وی حسابداری بود که در شهر دوبلین پایتخت ایرلند فعالیت می کرد و به طور مستقل یک رایانه مکانیکی قابل برنامه ریزی طراحی کرده بود. این رایانه به طور موفقیت آمیزی به کار گرفته شد و تا سال 1909 به خوبی کار می کرد.
در اواخر سال 1880میلادی ،‌ هرمن هلریث آمریکایی موفق به اختراع روشی برای ذخیره سازی اطلاعات شد تا این اطلاعات توسط یک ماشین قابل خواندن باشد. وی در ادامه دستگاه تولیدی خود را با سیستم کارت های پانچ شده سازگار کرد و آن را در سیستم راه آهن برای تنظیم مسیر مسافران و تسهیل فرایند صدور بلیط آنان به کار گرفت.
او در همین راستا ماشین دیگری به نام tabulator یا جدول نویس ابداع کرد. مجموعه اختراعات وی موجب شکل گیری صنعت مدرن پردازش اطلاعات شد و نام او را در جهان بلند آوازه کرد.
در دستگاه های ساخت وی از روش های جدیدی برای انتقال اطلاعات و انجام محاسبات مختلف استفاده می شد که این فرایند ها را سریع تر می کرد.


ماشین های اختراع شده توسط هلریث در جریان سرشماری سال 1890 امریکا مورد استفاده قرار گرفت و این امر موجب صرفه جویی قابل ملاحظه در هزینه های این کار و همچنین بالارفتن سرعت جمع آوری اطلاعات و نظام مند کردن آنها شد.
وی در نهایت شرکتی را به همین منظور تاسیس کرد که بعدها IBM نام گرفت و شهرت جهانی به دست آورد. آی بی ام هم اکنون بعد از یک قرن فعالیت کماکان از شرکت های بزرگ فناوری در امریکا و جهان محسوب می شود.


ادامه مطلب...


لیست کل یادداشت های این وبلاگ