سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جستجوی دانش برای خدای همراه با نشان نیکو و عمل شایسته، بخشی از پیامبری است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
جمعه 89 مرداد 29 , ساعت 2:30 عصر

فرمول محاسبه ی ضریب نفوذ اینترنت


آمار کاربران اینترنت در ایران به موضوع مورد مناقشه ای بین مراجع مختلف تبدیل شده است؛ اخیرا معاون امور مجلس رییس جمهور در همایشی اعلام کرد که هنوز ضریب نفوذ اینترنت در کشور ?? درصد است که طبق اعلام اتحادیه جهانی مخابرات ?? درصد کم تر از متوسط جهانی است. اما وزیر ارتباطات در همان جلسه درباره میزان ضریب نفوذ اینترنت کشور گفت: این میزان و درواقع ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما 34/9 درصد است که البته ما برروی شاخص ها و تعیین آن ها بحث داریم و اهداف مختلفی برروی این شاخص ها وجود دارد؛ اما به نظر می رسد تعیین هرچه سریع تر یک فرمول علمی قابل قبول ضروری است و می تواند پایان بخش این اختلافات آماری باشد.
سرشماری کاربران اینترنت و ارایه آماری دقیق در این زمینه از جمله مواردی است که تا امروز در کشور مورد توجه جدی و مناسب واقع نشده و این در حالی است که با توجه به نفوذ روزافزون اینترنت در زندگی مردم این سرشماری می تواند با ارائه تصویری مناسب از میزان و حوزه های نفوذ اینترنت در کشور، بستر مناسبی برای سیاستگذاری و برنامه ریزی در این حوزه را ایجاد کند.
به عقیده کارشناسان، ارایه آماری دقیق از کاربران اینترنتی کشور علاوه بر آنکه در تعیین جایگاه واقعی کشور نسبت به سایر کشورهای منطقه و جهان بسیار موثر خواهد بود، با توجه به اهمیت شاخص ضریب نفوذ اینترنت و همچنین فقدان اطلاعات کافی در این زمینه برای محاسبه شاخص های بین المللی هم بسیار ضروری است.
سرشماری کاربران اینترنت کشور یکی از اقدامات اخیر شرکت فن آوری اطلاعات با همکاری مرکز آمار ایران است که به گفته مسوولان، با هدف تحقق اهداف مرکز توسعه و مدیریت اینترنت (متما) انجام می شود که یکی از آن ها نیز طرح تعیین ضریب نفوذ اینترنت کشور به عنوان اولین اقدام عملی در تعیین شاخص های فن آوری اطلاعات کشور است.
اما در خبرها اعلام شد که معاون شرکت فن آوری اطلاعات ایران از نهایی شدن فرمول جدید محاسبه ضریب نفوذ اینترنت در کشور خبر داد و گفت: این فرمول در قالب یک پروژه و توسط دانشگاه صنعتی شریف تعیین و محاسبه شده است.
این فرمول ظاهرا به مراتب دقیق تر از روش هایی است که پیش از برای تعیین ضریب نفوذ اینترنت در کشور استفاده می شد و دارای پارامترهای اندازه گیری بیش تری است و این امید وجود دارد که با بهره گیری از این روش آمار واقعی تری از تعداد کاربران اینترنت در کشور بدست آید.
سال گذشته دانشگاه شریف توانست با ارایه بهترین طرح، برنده مناقصه شرکت فن آوری اطلاعات شود و تعیین ضریب نفوذ اینترنت را به روش علمی و براساس اطلاعات شبکه آغاز کند. اغلب آمارهایی که تاکنون درباره ضریب نفوذ اینترنت اعلام شده، بی تردید خالی از اشکال نبوده است که با بهره گیری از فرمول جدید این آمارها بهبود می یابد.


ادامه مطلب...


لیست کل یادداشت های این وبلاگ