سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی ات را اگر جایگاهی [برایش] نیافتی، نثار مکن. [امام علی علیه السلام]
 
جمعه 89 مرداد 29 , ساعت 2:30 عصر

طراحی سایتهای داینامیک و مزیتهای آنها


صفحات دینامیک امروزه بسیار محبوب شده اند. آنها و پایگاه های داده به سایت ها قدرت فراوانی ارزانی کرده اند. صفحه دینامیک صفحه ای است که در پاسخ به درخولست کاربر ساخته می شود و بیشتر محتوای آن از یک پایگاه داده فراهم می شود.
تنها با انتخاب چند گزینه توسط کاربران صفحه ای که مورد نظر وی بوده است، ساخته می شود. این گونه صفحات به کاربران توانایی دسترسی سریع به حجم عظیمی از اطلاعات و به مدیران سایت ها سرعت و سادگی به روز رسانی اطلاعات را هدیه می کنند زیرا تنها اطلاعات پایگاه داده به روز رسانی می شود، نه صدها صفحه دیگر!
ممکن است هنوز هم آنها کمی برای شما پیچیده به نظر برسند. اگر اینگونه است آخرین باری که در گوگل جستجو کرده اید را به خاطر آورید. صفحه ای که نتایج جستجو را در اختیار شما قرار داد یک صفحه دینامیک بود!
صفحه دینامیک در حقیقت وجود ندارد و تنها با توجه به درخواست کاربر ساخته می شود. برای ساخت اینگونه صفحات از تکنولوژی هایی نظیر دات نت، PHP, ASP, JSP, Cold Fusion, Perl استفاده می شود.
این صفحات از دیدگاه کاربران فوق العاده هستند اما از دیدگاه موتورهای جستجوگر می توانند مشکل زا باشند. اما مشکل چیست؟
گفته شد که برای ساخته شدن این صفحات باید متغیرهایی انتخاب شوند و سپس دکمه ای فشرده شود. مشکل هم در همین جا نهفته است: اسپایدرها توانایی انتخاب این گزینه ها را ندارند و لذا صفحه ای ساخته نمی شود که آنرا بخوانند.
آدرس اینگونه صفحات اغلب دارای علامت سوال (?) است. همینطور وجود علامتهای % ، = ، +، $ یا & در یک آدرس می تواند بیانگر داینامیک بودن آن باشد. به تمام آنچه که بعد از علامت سوال می آید Query String گفته می شود.
بسیاری از موتورهای جستجوگر امکان دسترسی به صفحات دینامیک را ندارند زیرا توانایی فراهم کردن متغیرهای لازم برای ساخته شدن آن صفحات را ندارند. این عدم توانایی موتورهای جستجوگر، مفهوم وب پنهان را برجسته تر می کند.
در واقع بسیاری از اطلاعات وب که گفته می شود در حدود ?? درصد است از طریق موتورهای جستجوگر قابل دسترسی نیست. لذا به هنگام جستجوی اطلاعات، ضروری است که کاربران ابتدا به کمک موتورهای جستجوگر، وب های پنهان موجود را شناسایی نموده، سپس با مراجعه به آنها به جستجوی اطلاعات مورد نیاز خود بپردازند.
آیا اگر مستقیما به صفحات داینامیک لینک داده شود، آیا موتورهای جستجوگر این صفحات را می خوانند؟ موتور جستجوگر به هنگام رسیدن به علامت سوال و دیگر علامتها، پرچم زرد احتیاط را بالا می برد. اما چرا احتیاط؟
دلایلی که موتورهای جستجوگر با اینگونه آدرسها با احتیاط برخورد می کنند، عبارتند از:


جلوگیری از بایگانی شدن محتوای یکسان


ادامه مطلب...


لیست کل یادداشت های این وبلاگ