سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همه آنچه را که می دانی بر زبان میاور که همین در نادانی تو بس باشد . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 88 اسفند 3 , ساعت 6:28 عصر

پروسسورهای امن


پاشنه آشیل


شاید تا کنون نام Buffer Overflow یا سرریز بافر را  شنیده باشید. بعنوان یک متخصص امنیت شبکه این نام قاعدتا کابوس همیشگی شما بوده است. اگر این نام را نشنیده اید اجازه دهید تا به شکل دیگری مساله را معرفی کنیم: بعنوان یک مدیر شبکه یا کارشناس کامپیوتر بدترین خاطره ماههای گذشته خود را مرور کنید... Blaster!


یک کرم کامپیوتری که برای آلوده کردن تمامی کامپیوترهای سازمان شما تنها به چند ثاینه وقت و یک ارتباط معمولی با اینترنت نیاز داشت و البته یکعدد سیستم عامل ویندوز. طبق معمول پس از شیوع یک کرم اینترنتی با آلودگی بالا همه به دنبال مقصرین اصلی میگردند. میکروسافت در طی تنها چند ماه بارها مجبور به انتشار Patchهای جدید شد و البته بیش از هر زمان دیگری اعتبارش به چالش کشیده شد. اما آیا  واقعا مقصر اصلی میکروسافت بود؟


تاریخچه


شروع این ماجرا مربوط به سالها پیش است. طراحان زبان برنامه نویسی C و سپس C++ ظاهرا بیش از حد لازم دمکرات بودند. باید قبول کرد که اغلب اوقات کمکی محافظه کاری اگر چاشنی کار شود نتیجه بهتر خواهد بود! در حالی که اغلب زبانهای برنامه نویسی به شکلی برنامه نویس را در تخصیص و یا کاربری حافظه محدود میکنند این زبان دست برنامه نویس را تا حد امکان باز گذاشته تا جایی که برنامه نویس میتواند یک رشته صد بایتی را در یک حافظه ده بایتی کپی کند. همین ویژگی باعث شد تا برنامه نویسان C کمتر حساسیتی در زمینه چک کردن طول رشته هایی که در یک بافر کپی میشوند از خود نشان دهند. نتیجه همه اینها بوجود آمدن یک سرگرمی بسیار پر طرفدار برای هکرها بود. با چند کلک فنی میتوان به جای رشته ورودی یک رشته طولانی حاوی کد یک Back Door را وارد کرد و نتیجه؟ افتادن کنترل کامل کامپیوتر مورد نظر در دست هکر.


ادامه مطلب...


لیست کل یادداشت های این وبلاگ